Onderzoek: Kunstkerstboom bijna net zo populair als echte kerstboom!

Onderzoek: Kunstkerstboom bijna net zo populair als echte kerstboom!

Met een kerstboom en stijlvolle decoratie wordt weer menig huisje omgetoverd tot een magical place of joy. De authentieke kerstboom is alleen steeds minder te vinden in de Nederlandse woonkamer: bijna de helft van de Nederlanders geniet van een kunstkerstboom.

Dat kunstkerstbomen bijna net zo populair zijn als de authentieke kerstboom blijkt uit het Grote Kerstonderzoek van Biano.nl. Het onderzoek, waaraan 1.038 respondenten hebben deelgenomen, heeft de mening van Nederlanders over kerstversiering eens onder de loep genomen.

Kunstkerstboom van zolder halen

Denk je aan Kerstmis, dan denk je al snel aan de geur van de traditionele kerstboom, de knisperende kaarsjes en foute kerstmuziek op de achtergrond. Al blijkt in deze traditionele kerstviering verandering te komen. Maar liefst 45% van de Nederlanders heeft inmiddels een kunstkerstboom thuis staan, die ieder jaar weer van zolder wordt gehaald. Minder authentiek, maar wel zo duurzaam! Zeker duurzaam als je je bedenkt dat 87% van de echte kerstbomen na Kerst in de vuilnisbak of op de brandstapel belandt.

Voor kerstdecoratie nog steeds de deur uit

Wat betreft kerstdecoratie gaan de meeste Nederlanders nog wel ieder jaar de deur uit. Het grootste deel van de Nederlanders (67%) gaat voor het inkopen van kerstversieringen - zoals kerstballen, nepsneeuw, kerstverlichting, kerststukjes en tafeldecoratie - nog steeds de fysieke winkels in, terwijl een derde (33%) zich tot webshops richt. Ook kerstmarkten (53,3%) zijn nog steeds een populaire plek voor het shoppen van kerstdecoratie, al blijken tuincentra (met meer dan 80%) met stip op nummer één te staan.

Alleenwonenden geven meer geld uit

Door meer dan de helft van de Nederlanders wordt kerstdecoratie al vóór december in huis gehaald. Het merendeel van de Nederlanders (43,3%) zegt jaarlijks €0,-  tot €50,- aan deze kerstdecoratie uit te geven, gevolgd door 37,9%  die ieder jaar €50,- tot €100,- spendeert. Opvallend is dat alleenwonenden een aanzienlijk hoger bedrag aan kerstdecoratie spenderen: 96% van degenen die alleen wonen geven namelijk vaker tussen de €200,-  tot €500,- uit dan de respondenten die samenwonen.

Kerstdecoratie all over the place

Hoewel de helft van de respondenten nog voor traditionele kerstversiering kiest, laat meer dan 30% zich verleiden tot trendgevoelige decoratie - zoals je bijvoorbeeld in de kerstcollectie van Sissy-Boy kunt vinden. Waar deze kerstversiering thuis komt te hangen? Bijna alle respondenten (98 %) geven aan zijn of haar woonkamer te versieren, 53% versiert zijn tuin of balkon, 12% zijn slaapkamer, 74% voorziet zijn tafel van kerstdecoratie en 17% tovert zelfs zijn badkamer en/of toilet om tot kerstparadijs! Ook het huisdier mag natuurlijk in deze kersthappening niet ontbreken: een op de vijf huisdierbezitters doet in ieder geval een poging om zijn of haar huisdier een kerstlook te geven.

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Sissy-Boy Homeland