Onderzoek

Ruim 80% heeft tijdens corona meer vertrouwen gekregen in online woonshops

Goed nieuws voor de woonbranche: meer dan 80% van de Nederlanders zegt vanwege het coronavirus meer vertrouwen te hebben gekregen in het online bestellen van woonitems. En dat terwijl we massaal wél kritischer en bewuster online woonitems zijn gaan bestellen.

Dat blijkt uit het Online Shopgedrag onderzoek van Biano.nl. Het onderzoek, waaraan 491 respondenten hebben deelgenomen, heeft de veranderingen (vanwege corona) in het shopgedrag van Nederlanders binnen het woonsegment in kaart gebracht.

Nederland is zijn interieur spuugzat

Dat Nederland massaal betere ervaringen en vertrouwen heeft in het online woonsegment is meer dan goed nieuws, aangezien we ook meer geld dan voorheen aan ons interieur zijn gaan uitgeven. Nadat het coronavirus in maart 2020 in Nederland bekend is geworden, zegt bijna 30% van de Nederlanders €500,- tot €1.000,- méér te hebben uitgegeven aan het interieur. We zijn namelijk allesbehalve tevreden met ons interieur en indeling. Sterker nog: 88,40% van de respondenten zegt (red. vanwege het thuiszitten door corona) één of meerdere meubelstukken nieuw te hebben aangeschaft en ook 80% zegt de inrichting te hebben omgegooid. Evenmin zijn we te beroerd om de muur van een nieuw likje verf te voorzien: bijna de helft van de Nederlandse huishoudens heeft dan ook minstens éen keer zijn muren opnieuw geverfd.

...maar koestert zijn kamerplanten! 🌱

Gelukkig zijn we onze lieve kamerplanten niet beu. Meer dan driekwart van de respondenten (77%) geeft aan beter voor z'n groene vrienden te zorgen, nu hij of zij wegens het coronavirus thuiszit. We verdiepen ons beter in de plantenwereld en onze aanwezigheid draagt positief bij aan de gezondheid van onze kamerplanten.

Online zoektocht naar een nieuw interieur

Doordat de fysieke winkels gedurende de lockdowns voor langere tijd gesloten zijn (geweest), worden we genoodzaakt om via andere kanalen naar meubels en woonaccessoires op zoek te gaan. De uitbraak van het coronavirus blijkt veel teweeg brengen in de kanalenmix binnen het woonsegment.

Waar voor de start van het coronavirus (maart 2020) maar liefst 68% van de Nederlanders voornamelijk fysieke woonwinkels bezocht om op zoek te gaan naar nieuwe woonitems, blijkt een jaar later dit offline kanaal (verplicht) plaats te moeten maken voor social media, op nauwe voet gevolgd door zoekmachines. Opmerkelijk is de stijging in het online aankopen via Instagram: meer dan de helft van de Nederlanders (51,3%) heeft Instagram tijdens de corona-periode ontdekt én ook gebruikt om een woonitem online te bestellen.

Overzicht kanalenmix binnen woonsegment - April 2021

Positief maar kritisch gestemd

Opmerkelijk is dat we - tijdens de coronaperiode - binnen de woonbranche online meer zijn gaan bestellen en hier ook positievere ervaringen over hebben, we wel kritischer en bewuster zijn geworden. We maken sinds maart 2020 meer gebruik van prijsvergelijkers (48%), besteden meer tijd aan het online oriënteren naar woonitems (50%), zijn meer waarde gaan hechten aan productreviews (74%) en online klantenservice (70%). Naast een kritische blik op het online bestellen van woonitems, hebben we massaal ook een meer (milieu-)bewuste houding aangenomen. Zo zegt bijna driekwart van de Nederlandse huishoudens sinds maart 2020 meer bewust te zijn van het "support-your-local"-principe en probeert een ruime 40% zoveel mogelijk items bij één webshop te bestellen.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door home & living plaform Biano.nl. Heb je vragen naar aanleiding van dit onderzoek, ben je op zoek naar aanvullende informatie op basis van data of heb je interesse in een interview? Neem dan contact op met de redactie van Biano.nl via info@biano.nl.