Trends

Onderzoek: De fanatieke plantenkoper verkiest tuincentrum boven webshop

Nederlanders kopen nog steeds veel liever hun kamerplanten in de fysieke winkels - zoals tuincentra en plaatselijke plantenwinkels - dan online. Dat blijkt het Grote Kamerplantenonderzoek van Biano. Wij onderzochten hoe en waarom Nederland kamerplanten koopt.

Dat Nederland liever hun kamerplanten in fysieke winkels koopt blijkt uit het Grote Kamerplantenonderzoek van Biano.nl. Het onderzoek, waaraan 2.555 respondenten hebben deelgenomen, heeft de mening van Nederlanders over het kopen van kamerplanten eens onder de loep genomen.
 

Kamerplanten kopen doen we liever in fysieke winkels

Dat Nederlanders gek zijn op kamerplanten valt niet te betwisten. Maar liefst 46,5% van de Nederlanders heeft namelijk meer dan 10 kamerplanten thuis staan en bijna de helft van de Nederlandse huishoudens (41%) koopt maandelijks nieuwe planten voor hun urban jungle thuis. Opvallend is dat we voor deze kamerplanten nog steeds liever naar de fysieke winkels gaan, in plaats van dat we online een aankoop doen. Bijna 85% geeft namelijk aan nog steeds de voorkeur aan fysieke winkels te geven, terwijl slechts 15,7% van de Nederlands zegt online weleens hun groene huisvrienden te scoren. Hoewel het verkoopaandeel van fysieke winkels nog steeds aanzienlijk groter is dan dat van de webshops binnen de plantensector, blijkt er inmiddels wel een verschuiving ten opzichte van vorige jaren plaats te vinden.  Uit eerder onderzoek van Floraholland (2016) bleek namelijk dat slechts 3% van de vrouwen hun bloemen en planten online kochten, terwijl dit percentage online aankopen inmiddels is gestegen naar 15,7%. Ook binnen de plantenbranche is er dus een verschuiving van offline naar online verkoopkanalen te zien en volgt met deze ontwikkeling de online verkooptrend uit andere sectoren (zie CBS, 2018). 

Nederland moet zien, ruiken en voelen

Voor het kopen van kamerplanten gaan plantenkopers maar al te graag naar grote tuincentra (84,1%), gevolgd door plaatselijke plantenwinkels (65,1%), een supermarkt (35,3%) of zelfs de markt (18%). De redenen waarom we het gemak van online winkelen nog niet boven fysieke winkels verkiezen zijn verschillend. Bijna de helft van de respondenten (45,2%) gaf aan dat zij hun kamerplanten willen zien, ruiken en voelen voordat zij hun nieuwe groene vrienden in huis halen. Daarnaast werd door veel respondenten aangegeven dat het laten inspireren door bijverkoop een groot voordeel van de fysieke winkels is (36,9%) en dat zij daadwerkelijk plezier beleven aan het shoppen van kamerplanten in fysieke winkels (36,6%). Naast een authentieke ervaring, zijn de fysieke winkels voor sommige respondenten ook een praktische overweging. Meer dan een kwart van de respondenten gaf namelijk aan dat zij in de winkel te allen tijden advies kunnen vragen aan een expert en een enkele respondent (4,7%) gaf zelfs aan zijn of haar planten in de fysieke winkels te kunnen laten verpotten. 

Online onzekerheid over de kwaliteit en transport

Ondanks de verschillende redenen waarom mensen liever in fysieke winkels hun kamerplanten kopen, blijkt ook een groot deel van de respondenten (35,5%) geen specifieke reden voor het offline koopgedrag te hebben. Het idee van online kamerplanten kopen is simpelweg nooit in hen opgekomen - alhoewel zij hier nu wel voor open staan. Door het deel respondenten dat juist heel bewust ervoor kiest om niet online te winkelen, werd beargumenteerd dat zij online onzeker zijn over de kwaliteit van de plant (33%),  bang zijn dat de kamerplanten tijdens de transport kapot gaan (32%) en geen zin hebben in eventuele extra verzendkosten (19%).

Dit onderzoek werd uitgevoerd door woon & living plaform Biano in samenwerking met Warentuin. Heb je vragen naar aanleiding van dit onderzoek, ben je op zoek naar aanvullende informatie op basis van data of heb je interesse in een interview? Neem dan contact op met de redactie van Biano.nl via info@biano.nl.